FAZUMA – kolektyw artystyczny. Fazuma zaistniała jako audycja radiowa w Rádio Marginal z czasem jej członkowie zaczęli wychodzić poza te ramy i zajęli się również własnymi projektami muzycznymi, filmowymi czy koncertowymi. W RDP Africa i Antena 3 prowadzą audycje „Música Enrolada” i „Isto é uma Selva!”, które inspirowane są wieloma gatunkami muzycznymi o podłożu Afro (Kweito, Kuduro, Regge, Rap, Afrobeat i wszystkie miejskie odmiany muzyki Afro). Są autorami filmu „É Dreda ser Angolano”, określanego przez nich opowieścią w typie dokumentu, w którym ciekawa strona formalna (głównym narratorem jest prezenter radiowy, którego głos towarzyszy widzowi podczas przemierzania miasta taksówką) łączy się z subiektywnym obrazem współczesnej Luandy, widzianej oczami jej mieszkańców. Dokument został zainspirowany płytą "Ngonguenhação" Conjunto Ngonguenha i jest ilustrowany kilkoma mocnymi fragmentami muzycznymi w wykonaniu m.in. MCK, Conjunto Ngonguenha czy Xturbantú, kilku spośród najciekawszych artystów we współczesnej Angoli.
Fazuma jest także autorem kilku krótszych dokumentów stworzonych na potrzeby portugalskiego MTV, których głównymi bohaterami są znane i interesujące osobowości sceny angolskiej: Buraka, Nigga Poison, MCK, Xturbantú, Terrakota, Sam The Kid i Marcelo D2. Zrealizowała także klipy do “Bring Up The Feeling” Freddiego Locks i “Grande Hip Hopeia” autorstwa Ruas. W 2010 roku powstał także dokument o składzie Terrakota, a także jeden klip tego zespołu oraz dwa klipy Batidy.
Fazuma jest także autorem kilku krótszych dokumentów stworzonych na potrzeby portugalskiego MTV, których głównymi bohaterami są znane i interesujące osobowości sceny angolskiej: Buraka, Nigga Poison, MCK, Xturbantú, Terrakota, Sam The Kid i Marcelo D2. Zrealizowała także klipy do “Bring Up The Feeling” Freddiego Locks i “Grande Hip Hopeia” autorstwa Ruas. W 2010 roku powstał także dokument o składzie Terrakota, a także jeden klip tego zespołu oraz dwa klipy Batidy.
Batida jest niezwykle ciekawym projektem, który zadebiutował płytą „Dance Mwangolé”. Jest to projekt zainspirowany muzyką angolską lat 60-tych i 70-tych, stworzony przez DJ Mupla. Jest oparty na archiwalnych ścieżkach dźwiękowych, które zostały przetworzone i zmiksowane z nowoczesnym brzmieniem. Nie można jednak patrzeć na Batidę jedynie przez pryzmat muzyczny dlatego, że zarówno koncerty jak i wideoklipy złożone są z kolaży i cytatów z angolskiej kultury i wspólnie z muzyką tworzą dopełniającą się całość, bazę odwołań kulturowych i historycznych. Muzyka, grafika, audycja radiowa, taniec, performance, tekst koegzystują i wzajemnie się uzupełniają w tym koncepcie a historia spiera się z współczesnością.
Fazuma podejmuje również inicjatywy produkcji koncertów oraz płyt: współpracowała z Matarroa przy projekcie Gumalaka, gdzie zostali wydani m.in. Terrakota czy Freddy Locks. Kolektyw wspiera też ciekawych i dobrze rokujących artystów. Jak podkreślają jego członkowie nie jest to ich główną działalnością ani celem, a raczej przytrafia się okazjonalnie zgodnie z potrzebą chwili. Głównym motywem i inspiracją Fazuma jest muzyka i wszystko co z niej wynika. Podłożem ich działalności jest współczesna muzyka Afro, a podstawową ideologią jest idea wzajemnej komunikacji ze światem i wysyłanie w świat pozytywnych wibracji, treści pacyfistycznych, filozofii inspirowanej kulturą Regge i Rastafarianizmem, a także dążenie do coraz większej hybrydyzacji świata, w oparciu o idee tolerancji, miłości i wzajemnego szacunku. O sobie często nie mówią personalnie ale używają określenia Rodzina Fazuma - Família Fazuma /faz uma - dosłownie: zrób jedną w sensie skręć jednego ale też zrób coś: muzykę, teledysk, radio film itd.(faz uma musica, faz uma clipe, faz uma radio, faz uma filme)…/.
Film „É Dreda ser Angolano” można kupić TU
Fernando Alvim, źródło: http://sachisachisachi.wordpress.com |
źródło: http://www.opais.net/pt/revista/?det=23744&id=1650&mid= |