środa, 6 listopada 2013

KINO.PT - FILMY





Filmy Pełnometrażowe:
 
Balaou
Podróż do Portugalii
Na ziemi, nie na księżycu
Film niepokoju
Tabu
Kocia kołyska



Filmy Krótkometrażowe:
 
Wspólnota
Kieszonkowiec
Kali, mały wampir
Żółw
Światło poranka
Czerwony świt


BALAOU
reż. Gonçalo Tocha, 2007, dok., 77’.
“Minęło właśnie siedem miesięcy od śmierci mojej mamy, Blé. Patrzę na morze w S. Miguel na Azorach, gdzie mieszkają moi dalecy krewni. Spotykam się z cioteczną babcią Marią do Rosário, lat 91, szukającą odpowiedniego moment, by odejść. Opowiada mi o Bogu. Wokół niej rodzą się dzieci. Wszyscy przepływają przez tutejsze morze, czarne i wulkaniczne. To tu spotykam Florence i Beru, parę Francuzów, którzy co roku przepływają Atlantyk na jachcie Balaou. Zapraszają mnie na pokład, bym kontynuował podróż razem z nimi. Wyrzucam bilet lotniczy i ruszam na pełne morze.” Film Balaou, podzielony na trzy momenty i osiem lekcji, to podróż, której celem jest akceptacja zapomnienia.

PODRÓŻ DO PORTUGALII
reż. Sérgio Tréfaut, Portugalia, 2011, dram., 75’.
Podróż do Portugalii to film polityczny opowiadający o procedurach kontroli obcokrajowców na europejskich lotniskach i o nieludzkim traktowaniu uznawanym obecnie za normalną praktykę. Maria, ukraińska lekarka, ląduje na lotnisku w Faro, gdzie zostaje zatrzymana i poddana przesłuchaniu przez służby graniczne. Sytuacja zmienia się w koszmar, gdy okazuje się, że mężczyzna, który czeka na Marię na lotnisku jest Senegalczykiem. Nielegalna imigracja? Handel ludźmi? Wszystko jest możliwe. Film zainspirowany prawdziwą historią. Debiut fabularny autora pokazywanego 3 lata temu w Warszawie dokumentu Lizbończycy.

NA ZIEMI, NIE NA KSIĘŻYCU
reż. Gonçalo Tocha, Portugalia, 2011, dok., 185’.
W 2007 r. operator kamery i dźwiękowiec docierają na wyspę Corvo – najmniejszą w archipelagu Azorów. Chcą sfilmować „wszystko, co się da”. Powoli zyskują akceptację lokalnej społeczności. Corvo ma swoją specyficzną kulturę, od ponad pięciuset lat rozwijającą się w izolacji. Wyspa to wielka skała o długości 6 kilometrów i szerokości 4 kilometrów, położona na środku Atlantyku. Znajduje się na niej krater wulkanu i tylko jedno miasteczko z czterystu czterdziestoma mieszkańcami. Film kręcony był w zawrotnym rytmie przez kilka lat, między przyjazdami, wyjazdami i powrotami, przypomina patchwork odkryć i doświadczeń zbieranych podczas obserwacji codziennego życia odizolowanej społeczności. To atlantycka odyseja podzielona na czternaście rozdziałów, w której mieszają się obserwacje antropologiczne, literatura, zagubione archiwa oraz mitologiczne i autobiograficzne opowieści.

FILM NIEPOKOJU
reż. João Botelho, Portugalia, 2010, fab., 123’.
Lizbona dzisiaj. Pokój w mieszkaniu przy Rua dos Douradores. Pewien człowiek tworzy sny i teorie wokół nich. Materia snu staje się fizyczna, namacalna, widzialna. Tekst staje się materią swojej muzycznej dźwięczności. Niespokojny film o nieskończonej i pełnej pułapek książce – Księdze niepokoju Fernanda Pessoi. Absolutna, doskonała, nieuleczalna samotność JA. Bóg to ja! - napisał Bernardo Soares
.

TABU
reż. Miguel Gomes
Portugalia / Niemcy / Brazylia / Francja 2012, dram., 118’.
Po przejściu na emeryturę Pilar stara się nadać sens swojemu życiu. Działa na rzecz biednych, bierze udział w akcjach charytatywnych i marszach pokojowych, pomaga też swojej ekscentrycznej sąsiadce. Kiedy Aurora podupada na zdrowiu, na łożu śmierci prosi, żeby sąsiadka i służąca odnalazły tajemniczego Gianlucę. Opowiada on kobietom niesamowitą historię o miłości i zbrodni rodem z filmów przygodowych. Swoim pięknym czarno-białym filmem Miguel Gomes składa hołd klasyce kina, a zwłaszcza kinu niememu. Żartobliwie sięga po doskonale znane elementy, bawiąc się nimi tworzy coś nowego i świeżego: film tętniący życiem, oryginalny i romantyczny. Ta rozpięta między współczesną Portugalią i kolonialną Afryką opowieść zdobyła Nagrodę Alfreda Bauera za innowację artystyczną i Nagrodę FIPRESCI na Berlinale 2012. Film Tabu to trzeci fabularny film Gomesa.

KOCIA KOŁYSKA
reż. Filipa Reis, João Miller Guerra, Portugalia 2012, dok/fab.,57’.
Młoda matka próbuje poradzić sobie z własnym dorastaniem i z dzieckiem, żywym wspomnieniem pierwszej, nie zakończonej happy-endem miłości. Córeczka towarzyszy jej wszędzie: podczas spotkania z przyjaciółmi w kawiarni, podczas manicure, dzieląc z nią życie przed kamerą. Ten fabularny film w dokumentalnym tonie wprowadza nas w dziecinny i pełen nadziei świat bohaterki.

WSPÓLNOTA
reż. Salomé Lamas, Portugalia, 2012, dok., 23'.
„Wspólnota” to krótki dokument o mieszkańcach CCL – Costa da Caparica, najstarszego kempingu w Portugalii. Od momentu jego powstania kolejne pokolenia rodzin zaludniają kemping, rysując granicę dzielącą świat „na zewnątrz” od świata „wewnątrz” i starając się zatrzymać czas.

KIESZONKOWIEC
reż. João Figueiras, Portugalia, 2010, fab., 20’.
Nieostra sylwetka, anonimowy wywiad odsłania samotnego, melancholijnego mężczyznę, niedopasowanego do swoich czasów. Jego świadectwo ukazuje miasto w momencie zmiany.

KALI, MAŁY WAMPIR
reż. Regina Pessoa, Portugalia/Kanada, 2012, anim., 9’.
Oto opowieść o chłopcu innym od pozostałych, który marzy o tym, by znaleźć swoje miejsce w słońcu. Tak jak Księżyc ma różne fazy, tak i Kali musi zmierzyć się wewnętrznymi demonami i lękami, aby w końcu znaleźć przejście do światła. Pewnego dnia zniknie... A może to tylko kolejna faza zmiany.

ŻÓŁW
reż. Luís da Matta Almeida, Pedro Lino, Portugalia/UK, 2012, anim., 9’.
Ta współczesna baśń opowiada o dziwnej przygodzie człowieka, który „był panem swojej woli”. Aby udowodnić fizyczne istnienie żółwia, „tego dziwnego zwierzęcia zoologicznego”, w bezsensownym i bezużytecznym wysiłku dociera aż na drugą stronę Ziemi. Czasem to, co istotne, mamy pod nosem, wystarczy to zauważyć. Na podstawie opowiadania Almady Negreirosa
.

ŚWIATŁO PORANKA
reż. Cláudia Varejão, Portugalia 2012, fab. 18’.
Światło poranka zamyka tryptyk krótkich metraży Cláudii Varejão o (nie)spotkaniach rodzinnych. Codzienne życie kryje w sobie wyższe i milczące siły. Ich zrozumienie wydaje się często zadaniem brutalnym, niekiedy nawet bezużytecznym. Film przybliża nam dystans dzielący trzy pokolenia – matkę, córkę i wnuczkę. W gęstej rzece, która je łączy pojawia się szczelina.
 
CZERWONY ŚWIT
reż. João P. Rodrigues, João Guerra da Mata, Portugalia 2011, dok. 27’.
Mercado Vermelho (Czerwony Targ) w Makau. Czerwień krwi, mięsa, wiader a nawet rybich oczu przenosi widza w świat dziwny i przerażając, lecz zarazem piękny i intrygujący. Kamera Rodriguesa i Guerry da Mata spełnia rolę siły napędowej, która doskonale równoważy to, co istnieje i to, co widać.